luni, 24 septembrie 2007

Sange "albastru"...


O luna de Luxembourg... Doar/deja?! Am o senzatie ciudata, simultan ambivalenta: a trecut atat de repede, de parca ar fi fost o vesnicie... :)
Cred ca timpul curge altfel aici, oamenii sunt destul de diferiti... Sunt inconjurat de o gramada de imigranti portughezi veniti aici din acelasi motiv pentru care romanii aleg Spania sau Italia: pentru (mai multi) bani. Sunt tot latini, galagiosi, patimasi (mai ales cand pierde Benfica :) ), dar destul de prietenosi.
Obisnuit cu strecuratul printre "smecheri" sa pot traversa pe zebra, aici m-am lovit de o chestie foarte ciudata: daca esti pe trotuar in dreptul zebrei, chiar daca nu manifesti nici cea mai mica intentie de a traversa, orice masina opreste. Si nimeni nu injura, indiferent ca traversezi sau nu! Nici nu isi exerseaza digitatia in aer, mai ales pentru "fandari" cu un anumit deget. Recunosc: de cateva ori am traversat de jena, vazand vreo masina oprind, chiar daca nu voiam sa faca asta :) Si la toate aceste intamplari nu conteaza (si nici nu stiu) daca pietonul/soferul e portughez, luxemburghez, francez, german sau etc. :) Pur si simplu, ca sa pastrez exprimarea in termeni comparabili si cu aplicabilitate si pe "alte meleaguri", asa se face aici (acelasi lucru e valabil si in Romanica, numai ca semnificatia lui asa e cu totul alta :) ). Mi-e teama ca, odata intors, o sa dea peste mine primul Logan iesit in cale...
Ce ma "distruge" aici e calmul! Differdange e o localitate micuta, cu 20.367 locuitori (31 ianuarie 2007), dar totusi intre primele 3-4 orase din Luxembourg ca marime. Aici nimeni nu se grabeste, nimeni nu tipa/urla/zbiara, nu claxoneaza...
Apropo: exista semafor! - asta din ciclul bancurilor cu albanezi de odinioara, in care, rusinati ca nu contribuie la nu stiu ce forte multinationale de mentinere a pacii decat cu un tanc, iau intr-un final decizia sa le trimita pe amandoua :) Asadar: semaforul! Nu are nici un sens, nefiind in vreo intersectie. E undeva inaintea unei zebre, vizavi de o scoala (evident ca scoala e motivul! :) ). Functioneaza, cred, numai in zilele "de post", pentru ca, din cate am observat, in marea majoritate a timpului este comutat pe modulul de consum "economic", fiind un foarte interesant obiect de decor, un "artefact" al unei modernitati care parca aici a "uitat" sa devina opulenta ("modernitate" mai putin discreta pe etichetele cu preturile din magazine)...
Da! Din nefericire (aproape) totul este (mai) scump. Si, ca factor de amuzament, in timp ce un kebab e 5 euro, beau Vittel si Evian cu 50 de centi litrul :)
Ups! Dar unde mi-e capul?! Sa informam "turistii": berea e intre 1,5 si 10 euro (probabil si mai mult, da' nu am vazut, inca) in orice carciuma (evident ca in supermarket e mai ieftin, ca peste tot, da' "turistii" cre' ca nu se opresc in supermarket :D ). Bofferding e o bere locala chiar buna. Mai au Mousel, Battin, Super Bock si, probabil, si altele, "nedescoperite". Inca! :) Se mai gaseste Leffe si Stella Artois, ca si la noi (deci neinteresant :) ), si inca o bere belgiana chiar buna rau: Duval, cu 11 % alcool. La anu', o sa vad pe unde e, printre berile belgiene, ca trebuie facut un "research" serios pe tema asta (vorb'aia: "investesc in alcool pentru cercetare" :) ). Si am "aliati" (asa am realizat ca nu ma impac cu "specialitatile" cu tot felul de arome): Greg, amicul meu australian, s-a "intepat" cu 4 sticle cu nu stiu ce ciudatenii adaugate si incercam amandoi de vreo 2 saptamani sa le "maritam" pe cele 2 ramase dupa ce am batut recordul la grimase pe inghititura la prima (si, sper, ultima) experienta cu primele doua exemplare.
Suficient cu berea... Ce s-a mai intamplat?! A! Da! Sambata, 24 septembrie, Differdange a facut 100 de ani de cand nu stiu ce (cred ca 100 de ani de cand a fost 1907 :) ). Au fost Ducele cu Ducesa pe aici, lume multa, concerte pana dimineata, ceea ce nu e tocmai ceva obisnuit in linistea de aici, cum spuneam. Astfel ca, roman cum sunt, mi-am dat seama ca pot serba si eu Rascoala de la 1907 si m-am rasculat pana spre dimineata (posibil si in disperarea de a nu rata probabil singurul astfel de eveniment de acest gen). Asadar, am vazut si Ducele, da' nu stiu daca intr-adevar are sange "albastru" (si nici nu sunt curios sa aflu!) Pare un om simpatic. Si Ducesa.
Colac peste pupaza, am aparut in ziar :)))) Da! Au facut unii niste poze cu lumea prezenta la eveniment si astazi ne-am distrat vazandu-ne intr-un ziar (mici, intr-un colt de poza, da' asta e mai putin important :) ).
Asadar, o luna plina. Si totusi...

Niciun comentariu: