joi, 12 iulie 2007

Mea culpa...


Marturisec in fata tuturor: am comis-o! Am participat la un studiu de piata desi nu aveam voie!
Am stat cateva zile sa ma gandesc daca sa spun asta sau nu... Am stat stramb, am judecat drept si am decis sa spun, totusi, pentru ca e strigator la cer. Nu! Nu ca am raspuns la un studiu de piata, desi lucrez in publicitate, ci pentru ca e alarmant ce poate face ISRA Center. Asadar, cred ca acest mesaj se adreseaza SORMA si organelor abilitate ale statului (ce-mi place cum suna "organe" :) ).
Deci (ca sa incep inteligent), ma intorceam obosit acasa acum cateva zile si m-a acostat o tanti pe hol, Alexandra, aflata deja la etajul 2 (eu stau la 3), cu 2 intrebari "Sunteti fumator? Nu ati vrea sa raspundeti la un chestionar?" Instinctual, am vrut sa spun nu. Si nu pentru ca nu aveam chef, ci pentru ca nu eram eligibil (am spus nu si ieri la un studiu similar, dar telefonic). Am masurat-o pe tanti din cap pana-n picioare (nu era cine stie ce exemplar, sa nu fiu inteles gresit) si mi-a scapat un "ok. cum sa nu?!" Am invitat-o la mine (doar nu era sa vorbim pe hol), dupa care si-a scos... "temele": o brosurica de vreo 20 si ceva de pagini cu intrebari, niste cartoane cu desene... A inceput interviul (eram atat de plictisit de aceasta procedura, incat stiam ce trebuie sa raspund ca sa trec de "filtre"). Ma rog... a fost un interviu de o ora jumate (si chiar nu aveam chef sa o tin mai mult in casa), iar la final tanti mi-a spus ca era un chestionar de 40-45 de minute... Va garantez ca poate doar speedy gonzales ar fi facut chestionarul in timpul ala. Era imens! In 45 de minute l-as fi facut doar daca as fi lasat-o pe ea sa completeze ce vrea la cel putin jumatate de chestionar. I-am raspuns pana la un moment dat, cand erau niste afirmatii unde trebuia sa raspund personal, nu sa imi puna ea intrebari. Si chiar am raspuns. Am raspuns pe bune! Si chiar stiu sa raspund la chestionare! Insa am declarat la final ca a durat "doar" 45 de minute, desi durase mai mult... Dar nu asta e problema pe care vreau sa o reclam, ci intrebarile efective, ceea ce doare!
A fost un chestionar pe tigari, asa cum am mai spus. Asta e: sunt vicios, deci pot raspunde. Problema e ca m-am trezit intrebat la imaginea marcilor, de exemplu, care marca e potrivita pentru cei care se apuca de fumat. Am mai fost intrebat care marca de tigari e mai sanatoasa. Care imi inspira mai multa tinerete...
Nu prea am facut eu studii pe tigari cat am lucrat in research, insa stiu ca, pe langa limitarile puse companiilor de tigari in publicitate, exista niste limitari impuse si in cercetare. De exemplu, din cate stiu, un producator de tigari nu poate sa faca o cercetare asupra motivelor care i-ar putea determina pe unii consumatori sa se apuce de fumat, la ce varsta si tot asa... Eu am fost, insa, intrebat de toate aceste lucruri... Piata asta de tigari e foarte ciudata si marturisesc: cred ca e foaaaaarte greu sa faci marketing intr-o companie producatoare de tigari in vremurile astea. Sau foarte plictisitor (iei bani sa stai degeaba).
Ce vreau sa reclam e ca ceea ce m-a intrebat dom'soara aia era ILEGAL! (si nu era vina ei, ca era doar o operatoare de interviu. altii au facut chestionarul!) O firma producatoare de tigari nu poate "proba" astfel de lucruri!
Nu insist cu explicatii sau invinovatiri. Cred ca am fost destul de clar si asa... briefly! Si mai cred si ca nimeni nu se va stresa in vreun fel de acest lucru. E normal: are cineva idee cat impozit incaseaza statul din tigari?! :(

Un comentariu:

Corina Bordeianu spunea...

http://www.20plus30.com/blog/2007/07/research-says-dont-you-believe-it.html

Metodologiile se schimba mereu, noi nu ne adaptam la cele mai bune.